Polacos. El nou art de Polònia

Izabella Gustowska, C'est la vie I, 2001

Polacos. El nou art de Polònia

Joanna Rajkowska, Satisfacció garantida, 2001

Polacos. El nou art de Polònia

Monika Sosnowska, Petita Alícia, 2001

Polacos. El nou art de Polònia

Leon Tarasewicz, Projecte per a Barcelona, 2001

Polacos. El nou art de Polònia

Zbigniew Warpechowski, El corn de la memòria, 1996-2000

Polacos. El nou art de Polònia

Cezary Bodzianowski, Fotogrames de performances, 2000-2001

Polacos. El nou art de Polònia

Izabella Gustowska, C'est la vie I, 2001

Polacos. El nou art de Polònia

Pawel Kruk, Instal·lació / performance, 2001

Polacos. El nou art de Polònia

Pawel Kruk, Instal·lació / performance, 2001

Polacos. El nou art de Polònia

Monika Sosnowska, Petita Alícia, 2001

Exposició col·lectiva

Polacos. El nou art de Polònia

Del 30 d'abril al 26 de maig del 2002

Artistes: Leon Tarasewicz, Pawel Kruk, Joanna Rajkowska, Elzbieta Jablonska, Monika Sosnowska, Magisters, Izabella Gustowska, Leszek Knaflewski, Cezary Bodzianowski, Zbigniew Warpechowski

Comissari: Marek Wasilewski

El nou art de Polònia
L'exposició "Polacos" reuneix diferents generacions d'artistes contemporanis que treballen a Polònia. El projecte es divideix en tres parts. Probablement la més espectacular per al visitant és la intervenció directa als carrers de Barcelona de León Tarasewicz. En segon lloc, hi ha quatre artistes que operen en el camp de les performances, disciplina que ocupa un lloc molt especial en el panorama d'art polonès contemporani. Finalment a la Sala Gran de la Capella es presenta una exposició de sis joves artistes polonesos que, amb un to divertit i provocatiu, defineixen el present i el futur de la cultura visual contemporània a Polònia.

Leon Tarasewicz (nascut el 1957) és llicenciat per l'Acadèmia de Belles Arts de Varsòvia. Tarasewicz, actualment un dels artistes polonesos més coneguts, va representar el seu país a la 49a Biennal de Venècia. Ha exposat a galeries de Nova York, Londres, Berlín, Estocolm, Varsòvia i altres ciutats. En aquest moment crea la seva obra a partir d'una estreta relació amb l'arquitectura. A Barcelona exposarà els seus quadres al terra de la plaça Reial. La crítica d'art nord-americana Lilly Wei ha afirmat que l'obra de Tarasewicz "no es pot contenir, no es pot emmarcar, esborra els límits entre l'interior i l'exterior, el que és percebut i el que és assolit".

Pawel Kruk (nascut el 1976) és llicenciat per l'Acadèmia de Belles Arts de Poznan. Ha exposat a Poznan, a Itàlia i a la Galeria Nacional Zacheta de Varsòvia. En la seva obra representa el llegendari jugador de la NBA Michael Jordan. L'artista mostra en un mur la inscripció "Sempre m'he preguntat com hauria estat jugar per Nova York", en referència als somnis de centenars de milers d'adolescents de tot el món.

Joanna Rajkowska (nascuda el 1968) és llicenciada per l'Acadèmia de Belles Arts de Cracòvia i la Universitat Jagielloniana de Cracòvia. Rajkowska ha exposat en a la Galeria Nacional de Zacheta i al Centre d'Art Contemporani de Varsòvia, al Centre d'Art Contemporani Hallways de Buffalo (Estats Units) i al Kunstverein de Wiesbaden, entre d'altres llocs. L'artista analitza les estratègies de màrqueting utilitzades en els productes alimentaris i cosmètics. No solament utilitza les tècniques publicitàries actuals, sinó que els seus productes s'elaboren complint totes les normes de les cadenes de fabricació professionals; la semblança que tenen amb els que comprem diàriament no és enganyosa: són senzillament idèntics.

Elżbieta Jabłońska (nascuda el 1970) és llicenciada pel Departament de Belles Arts de la Universitat de Torun. En aquest projecte Jabłońska pren com a referència l'estètica dels embolcalls. L'artista ha creat una sèrie de bosses de plàstic publicitàries i les ha ficades en altres bosses de plàstic transparents amb cremallera. La tasca del públic que va a la galeria és intercanviar aquestes bosses i les seves, dutes de casa. D'aquesta manera prenen vida disposicions de signes, imatges i inscripcions impossibles de preveure, que sempre fan referència al món del consum i substitueixen l'art.

Monika Sosnowska (nascuda el 1972) és llicenciada per l'Acadèmia de Belles Arts de Poznan i la Rijksakademie d'Amsterdam. Les seves obres solen estar relacionades amb l'arquitectura; són pintures murals decoratives que fan referència a l'estètica dels interiors industrials o a les sales d'estar de la classe mitjana-baixa. L'artista crea d'aquesta manera interiors que no són funcionals o senyals que desorienten derivats de comunicacions industrials visuals. Són laberints d'habitacions cada cop més i més petites amb portes també cada cop més i més petites, portelles cegues, il·lusions espacials que estan tan a prop del que és corrent que ens costa de reconèixer-ho.

Magisters és un grup creat per Hubert Czerepok (nascut el 1973) i Zbigniew Rogalski (nascut el 1974), tots dos llicenciats per l'Acadèmia de Belles Arts de Poznan. Les fotografies que han exposat últimament estan fortament arrelades a la realitat polonesa del principi del segle XXI, realitat que han batejat perversament "el globus platejat", fent paròdia del títol de la primera novel·la de ciència ficció polonesa. En la seva obra hi ha una forta presència de la sensació d'absurd i futilitat dels esforços de la vida. Les seves fotografies, ximples en la superfície, sembla que són obra de nois que ens volen fer creure que es dediquen a fer bestieses. A Hubert Czerepok li agrada aquesta citació de la novel·la d'Stanislaw Lem Memorias encontradas en una bañera [Pamietnik znaleziony w wannie]: "-Doncs això és un galimaties, senyor -va replicar fredament el capità-, un galimaties per distreure l'atenció. L'art, la literatura... sap quina finalitat tenen? Desviar l'atenció!".

Izabella Gustowska (nascuda el 1948) és llicenciada per l'Acadèmia de Belles Arts de Poznan. Gustowska es troba situada entre els artistes mediàtics més importants de Polònia. Ha exposat a la 48a Biennal de Venècia, a la 19a Biennal de São Paulo i en molts altres llocs. La crítica d'art nord-americana Denise Carvalho ha afirmat que en l'art de Gustowska els llenguatges metafòrics de la sexualitat i la identitat femenines es mostren a mig camí entre la forma i el llenguatge, i pretenen representar l'estat invisible del plaer femení. Gustowska presentarà una videoperformance de 20 minuts de durada, She is going to fall [Ella caurà]. L'artista durà "ales metàl·liques" amb 14 monitors de petites dimensions subjectats a aquestes. La meitat d'aquests, alternativament, estaran connectats a una càmera de vídeo que enregistrarà el públic, mentre que els altres mostraran la frase "she is going to fall" ["Ella caurà"]. Al mateix temps podrem observar a les parets de La Capella dues videoprojeccions de figures femenines que cauen.

Leszek Knaflewski (nascut el 1960) és llicenciat per l'Acadèmia de Belles Arts de Poznan. Knaflewski representa una generació d'artistes especialment productius als anys vuitanta. Ha estat membre del grup Kolo Klipsa, que ha exhibit a les galeries Foksal i Zacheta de Varsòvia, a la galeria Wielka de Poznan i en altres sales importants. Ha exposat individualment a Poznan, Brussel·les i Hannover, entre altres llocs. Actualment Leszek Knaflewski treballa amb instal·lacions de so i fa performances sonores. Presentarà una performance en la qual se servirà d'un instrument semblant a un taüt que ha fet ell mateix (durada: 20 minuts).

Cezary Bodzianowski (nascut el 1968) és llicenciat per la Rijksakademie d'Anvers. Aquest artista de performances du a terme les seves accions, tan peculiars, en ple carrer. Es dedica a interactuar amb les situacions de la vida diària, com el trànsit dels carrers, la gent que fa fúting, les curses de cavalls o les fotografies familiars. Ha exposat a les galeries Foksal de Varsòvia i Zderzak de Cracòvia i a la Biennal de Tirana (Albània). El 2002 ha rebut el títol d'artista de l'any del programa cultural Pegaz, que emet setmanalment la televisió polonesa. A Barcelona Bodzianowski projecta ficar-se en un partit de futbol i interactuar amb el públic.

Zbigniew Warpechowski (nascut el 1938) va estudiar a l'Acadèmia de Belles Arts de Cracòvia i a la Politècnica de Cracòvia. És l'artista més gran d'aquest projecte i alhora l'artista de performance més conegut de Polònia. N'ha fet més de dues-centes en 25 països, però no ha estat mai a Espanya. Warpechowski ha representat el seu país a la Documenta de Kassel i en moltes altres cites importants. Fa performances amb l'ajut d'objectes senzills de la vida quotidiana. El mateix Warpechowski afirma: "A algú li pot semblar estrany que em senti responsable del destí de l'art polonès; al mateix temps sé que em trobo en una situació desesperada, i carrego l'etiqueta d'"artista de performance" i membre confés de l'avantguarda".

Patrocina: Caja Madrid. Obra social
Mitjans de comunicació patrocinadors: El País i Ràdio 4
Col·labora: Schilling