Les statues meurent aussi
Doble projecció + intervenció de María Iñigo Clavo

El lloc de les categories

Dimecres 3 de febrer del 2021, a les 19 h. Auditori Meier. MACBA

Doble projecció + intervenció de María Iñigo Clavo

Les statues meurent aussi, Alain Resnais i Chris Marker (1953)

Un-documented. Undoing Imperial Plunder, Ariella Aïsha Azoulay (2019)

Al film Les statues meurent aussi (Les estàtues també moren), Resnais i Marker es pregunten per què unes obres (l’art africà o art negre, que en deien) són al Musée de l’Homme, el museu d’antropologia, i en canvi altres, com les obres d’art clàssic gregues i romanes, són al Musée du Louvre, el museu d’art. Cada museu les insereix en un context i una genealogia diferents: la història de l’art occidental, o la història de la humanitat i, conseqüentment, de l’alteritat. El museu: el lloc de les categories. Intuïm que en un museu i a l’altre els efectes i les conseqüències de la mort són diferents.

Amb Un-Documented. Undoing Imperial Plunder (In-documentat: desfent el saqueig imperial, 2019), Ariella Azoulay parteix de l’obra de Resnais i Marker i la situa en el context present per fer-ne una crítica en què defensa que aquests objectes, escultures o estàtues saquejats en les exposicions imperials, en realitat, no moren. Un-Documented argumenta que hi ha una forta connexió entre els objectes saquejats que s’exhibeixen als museus europeus i les demandes dels sol·licitants d’asil que intenten entrar als països dels seus antics colonitzadors europeus. Els drets dels indocumentats s’inscriuen en els mateixos objectes saquejats: els colonitzadors no van robar només estàtues, sinó també drets inscrits en objectes. Tot i així, les estàtues encara viuen i es poden recuperar, i es poden renovar els drets que hi ha inscrits. 

María Iñigo Clavo és investigadora, curadora i professora. Els seus interessos de recerca són la colonialitat, la curadoria i la museologia; la modernitat i les seves invencions de l’alteritat; la intraduïbilitat, i l’art a l’Amèrica Llatina. La seva intervenció proposa una lectura en diàleg amb l’artista guatemaltec Benvenuto Chavajay Ixtetelá per pensar més enllà de la polarització i essencialització i compartir posicions.

Agraïments: Ariella Aïsha Azoulay, Carles Guerra, Fundació Tàpies.

 

Dimecres 3 de febrer del 2021, a les 19 h

Auditori Meier. MACBA

Capacitat limitada

Amb inscripció prèvia a: lacapella@bcn.cat

 

Contingut relacionat