Julia Varela_ La imatge prové de l’interior d’una fàbrica de pantalles LED a Xangai (Xina)
Julia Varela

La imatge prové de l'interior d'una fàbrica de pantalles led a Xangai, Xina

Del 14 de març al 9 d'abril de 2023. Espai Rampa

La imatge prové de l’interior d’una fàbrica de pantalles LED a Xangai (Xina). Mostra l’interior d’un magatzem on els productes s’acaben de manufacturar i empaquetar. Al fons hi ha una paret amb tres grans finestres de diferents mides. Una cortina cobreix una de les finestres, les persianes estan parcialment abaixades. A fora és de nit. Al centre de la imatge trobem una pantalla LED encesa de grans dimensions. Està col·locada en posició horitzontal, descansa sobre una taula. No projecta cap imatge; la seva superfície és blanca, s’intueix el dibuix d’una quadrícula. La pantalla està envoltada de taules de gran format sobre les quals descansen papers i caixes de diferents mides. Dins d’algunes caixes, els fulls transparents de plàstic sembla que treguin el cap. Prop de la pantalla hi ha una dona jove. Dreta, mira fixament cap a la càmera fotogràfica a través d’unes ulleres gruixudes. La pantalla li il·lumina la cara i parcialment el cos, semiocult darrere la taula. Porta una jaqueta verda d’esport amb muscleres fosques. Amb una mà toca la pantalla, i amb l’altra es toca el ventre.

La recerca es va desenvolupar a partir de la plataforma virtual de comerç electrònic Alibaba i va indagar en les lògiques de comunicació que se’n desprenen. Es tractava d’analitzar l’intercanvi d’informació mitjançat per algoritmes que pretenen determinar tota mena d’interaccions, i per tant, tota mena d’afectes. Una recerca exhaustiva que va començar amb temptejos i intercanvis amb Sunny Zhu, agent comercial d’una empresa tecnològica de Xangai, i el seu avatar digital. En certa manera, ells encarnaven el control que els mitjans exerceixen sobre la realitat, decidint a quin tipus d’informació i a quin tipus d’imatges podem tenir accés. La coincidència gairebé fortuïta amb una imatge enigmàtica i punyent va ser el catalitzador del conjunt escultòric, que proposa indagar en les lògiques dels afectes i de la memòria que, en certa manera, sobreviuen a l’aridesa de les imatges contemporànies.

 

Julia Varela (Madrid, 1986) ha format part del programa de recerca “Critical Images” a The Royal Institute of Art (Estocolm). És llicenciada en Belles Arts i Master of Arts (Sculpture) pel Royal College of Art (Londres). Les seves últimes exposicions han tingut lloca al Centre Cívic Can Felipa (Barcelona), la Galeria Joan Prats (Barcelona), el Centro de Cultura Contemporánea Condeduque (Madrid), la Fundació Suñol (Barcelona), la Somerset House (Londres), el Centre Cultural de Belgrad BCC (Belgrad), la Galeria Litost (Praga), Decad (Berlín), la Galeria Yamakiwa (Japó), el Museum of Contemporary Art KIASMA (Hèlsinki), la Galleri Mejan (Estocolm), Resartis (Melbourne), La Casa Encendida (Madrid), el Kunstverein am Rosa-Luxemburg-Platz (Berlín) i la Galeria CUL DE SAC (Londres). La seva recerca ha rebut el suport de la Generalitat de Catalunya, el Ministeri de Cultura d’Espanya, el Chelsea Arts Club Trust de Londres, la Fundación MonteMadrid i el Museum of Contemporary Art KIASMA d’Hèlsinki, entre altres. En l’àmbit de l’educació artística, ha fet un màster a la Universitat de Barcelona i ha col·laborat amb diversos centres.