réserVoir
Després d’anys d’acumular, recopilar i personalitzar frases, citacions i idees d’altri apuntades en trossos de paper, el 23 d’octubre del 2003 Manel Clot va prendre consciència de l’arxiu que aquest gest senzill i íntim havia generat amb el pas del temps: un “museu de frases” atemporal, desjerarquitzat i inesgotable on, de manera caòtica i expansiva, hi ha gran part dels seus interessos emocionals i vivencials relacionats amb l’art contemporani. Una manera de pensar i sentir la pràctica artística estretament lligada a una manera de pensar i sentir la realitat. En definitiva, una metodologia de treball basada en connexions afectives i estructures de complicitat.
RéserVoir genera dos nivells d’intensitat complementaris. D’una banda, i a mode de tesi de comissariat, recupera la col·lecció de frases de Manel Clot; de l’altra, l’arxiu dóna peu a una exposició col·lectiva formada per tota una sèrie d’artistes units a ell professionalment i emocionalment. Artistes que, al llarg de les seves trajectòries, han viscut experiències concretes amb Manel Clot i que, per tant, comparteixen una determinada sensibilitat i actitud davant del fet artístic. Artistes que, des de diferents punts de vista, comparteixen també la condició processual de l’arxiu i les seves possibilitats de distribució més enllà del format expositiu.
RéserVoir mostra així treballs recents i noves produccions d’alguns dels artistes que, durant la dècada del 1990, acompanyats i comissariats per Clot, van protagonitzar la configuració de certa escena artística catalana. Artistes ara ja consolidats en l’àmbit internacional que dialoguen amb altres perfils més emergents vinculats també a la particular narrativa que caracteritza el pensament de Manel Clot.
En aquest sentit, RéserVoir ofereix una posada en escena en la qual passat recent i present conviuen a través de projectes expositius definits per múltiples formats de presentació i capes de significació. Les noves produccions videogràfiques de Carles Congost (The Artist Behind The Aura [2015], en què explora de manera paròdica la seva condició d’artista) i Javier Peñafiel (Auditoría de proximidad [2015], un film animat en què dibuix i text recuperen algunes preocupacions comunes entre artista i comissari) dialoguen amb la reactualització que Joan Morey fa d’El Gir. Guió tancat per a performance col·lectiva (2014), un projecte d’investigació centrat en el llenguatge i en els exercicis de traducció derivats del missatge artístic, o el que Luz Broto proposa per a Right Cube_04. Dar paso a lo desconocido (2011), un gest performatiu en què l’artista provoca l’entrada de llum natural a l’espai sempre enfosquit de La Capella. A la vegada, i des de l’àmbit de la fotografia, Preludio (2014), de Paco y Manolo, sèrie dedicada a la fugacitat il·lusòria d’allò viscut, conversa amb la foscor de les imatges de bosses d’escombraries d’Ester Partegàs a What You Are, The World Is (2007). A més, Francesc Ruiz presenta una nova versió de The Yaois (2011), una gran instal·lació de dibuixos i imatges de representació homoeròtica que, com és habitual en l’artista, proposa una aproximació específica a la noció d’identitat sexual. Un exercici de reivindicació individual i col·lectiva que connecta amb Un afán incómodo (2011), de Raimond Chaves i Gilda Mantilla, vídeo documental derivat dels seus viatges per la selva amazònica en què els artistes exploren el paper de les imatges dins la configuració identitària d’un territori.
Finalment, RéserVoir mostra una segona pell. Es tracta d’un display de vitrines en què cada artista recupera projectes anteriors especialment definits per la necessitat d’assajar altres canals de presentació complementaris o alternatius a la sala d’exposicions: publicacions, vinils, fulls de mà i altres sistemes de documentació gràfica.
Comissari
Manel Clot
Artistes
Luz Broto, Raimond Chaves, Carles Congost, Joan Morey, Paco y Manolo, Javier Peñafiel, Ester Partegàs i Francesc Ruiz
Enllaços
Paco y Manolo
www.pacoymanolo.com
Col·laboradors