OneAndTenBeds. Un projecte interzonal
OneAndTenBeds és l'estratègia publicitària per presentar l'últim objecte de disseny de Piter Bålda & Associats, concretament el model AlfaOmegaBed, un llit estèticament depurat en el qual la funcionalitat s'ha potenciat notablement. D'acord amb un estudi rigorós elaborat prèviament, a Piter Bålda & Associats es va concloure que el disseny d'aquest nou producte s'havia de cenyir als següents usos culturals i vitals que caracteritzen aquest objecte:
1. Naixement (part).
2. Descans-somni (en el qual en distingim alhora entre dos i tres).
3. Somni eròtic.
4. Somni-experiència pròxima a la mort-dissolució del cos.
5. Insomni (reflexions profundes a l'entorn de l'existència).
6. Ús sexual (amb finalitat reproductiva o no).
7. Lectura.
8. Navegació hipertextual (ús específic a l'exposició).
9. Malaltia (intent de superació de la malaltia al llit, però que pot desembocar en el punt 10).
10. Mort.
AlfaOmegaBed s'adequa, en previsió de tot aquest ventall de possibilitats d'ús, a l'experiència de l'usuari, alhora que, tot despertant la seva dimensió lingüística, esdevé un objecte símbol carregat de significats i capaç d'allunyar-se del disseny purament funcionalista. De fet, el llit de Piter Bålda & Associats recupera el sentit discursiu amb la voluntat de remetre'ns a tota una sèrie de fets que defineixen la nostra existència, des del començament fins al final.
Ara bé, és imprescindible fer referència a tot allò que es relaciona amb la campanya promocional que Piter Bålda & Associats dirigeix per situar l'AlfaOmegaBed en el mercat, ja que aquesta mateixa campanya dóna lloc a la instal·lació present a La Capella. El procés de desenvolupament de l'estratègia publicitària es pot resumir amb aquesta seqüència: es contracten deu joves i desconeguts poetes madrilenys, als quals s'encarrega (per separat) l'elaboració d'un text, amb limitacions estilístiques i d'extensió estudiades prèviament, que tracti sobre un dels punts anteriors enumerats en l'experiència de les persones al llit. Una vegada obtinguts aquests deu textos, un equip de professionals de Piter Bålda & Associats s'encarrega d'aplegar-los, fragmentar-los i vincular-los per mitjà de les paraules i els conceptes que casualment s'han repetit en les peces dels diferents autors, per tal d'organitzar una obra hipertextual. Tot seguit, el departament de disseny multimèdia trasllada aquesta obra literària a un entorn digital, de manera que els lectors puguin navegar lliurement per l'hipertext i investigar-hi allò que planteja.
Batejada a partir d'una famosa obra d'art conceptual, OneAndTenBeds es presenta com una peça capaç d'acollir diversos llenguatges i, per tant, difícil de definir. Piter Bålda & Associats aprofita el context expositiu artístic per tal de promocionar-ne el disseny, i ho fa amb una campanya atípica. Tot el projecte es configura a partir d'intervencions procedents de diferents àmbits: disseny i realització industrial del llit, estratègia publicitària per a la promoció, creació literària, art per a la xarxa, art per a La Capella, etc., de manera que qüestions com ara l'autoria o la definició disciplinària trontollen, com a categories ben delimitades, i passen a entendre's dins de la xarxa de relacions en la qual actuen.
Piter Bålda & Associats és una empresa formada per equips de joves creatius, de les disciplines més diverses, sota la supervisió del reconegut dissenyador suec Piter Bålda, que va arribar a Madrid al començament dels anys vuitanta i, més tard, es va instal·lar a Barcelona en plena ebullició preolímpica.
Les produccions d'aquest taller (principalment interiorisme, disseny industrial i gràfic) busquen allunyar-se dels circuits que els són propis, per tal de penetrar en altres esferes de difusió i debat, de manera que la reflexió al voltant del treball s'enriqueixi considerablement.
Piter Bålda& Associats
Patrocina: Caja Madrid. Obra social
Mitjans de comunicació patrocinadors: El País i Ràdio 4
Col·labora: Schilling