Síndrome. Context, maneres i estructura. Formes actuals de producció artística a Estocolm.
“Síndrome” proposa una aproximació variable a un context específic: la creació artística a Estocolm. La capital de Suècia, un dels exemples de la societat del benestar, ha tingut durant moltes dècades i encara té una estructura professional estable a l’entorn de l’art contemporani. Institucions amb una llarga tradició, plataformes de nova definició, un sistema important de suport a la creació, universitats i espais educatius amb vincles i una voluntat internacionals, juntament amb una sèrie de propostes independents que apareixen i desapareixen. I els artistes, sempre els artistes, com a element clau en la definició de tota l’estructura.
“Síndrome” presenta el treball de diversos artistes i defuig la voluntat de representar un lloc. Artistes que marquen el temps amb el seu treball, que investiguen i proposen maneres específiques de creació. “Síndrome” presenta una sèrie d’obres en les quals l’artista defineix la necessitat de sortir de l’espai expositiu, la pregunta de com treballar físicament amb la institució, el posicionament polític amb el documental, la investigació del material com a forma conceptual i la vinculació amb la ficció per pensar en el nostre temps.
L’exposició també presenta una sèrie d’entrevistes amb representants de diverses institucions artístiques d’Estocolm, i analitza la situació actual de la creació artística, el seu funcionament i com afecta l’entramat en les maneres de treballar amb art a la ciutat.
Així mateix, en el marc del projecte, s’organitza una sèrie de trobades entre els artistes presents a l’exposició amb artistes de Barcelona i amb agents artístics, a la recerca d’un diàleg “en directe” entre pràctiques i maneres de treballar. Resultats textuals d’aquests diàlegs apareixeran en diverses de les plataformes a favor dels plantejaments artístics que es pensen i fan des de Barcelona.
“Síndrome” proposa diferents moments, veus i tons per entendre un lloc. Un lloc que segurament és més a prop del que pensem.
Artistes
Petra Bauer (Estocolm, 1970)
Artista i directora cinematogràfica, treballa a partir d’una idea política del cinema i de pràctiques col·laboratives.
Entre altres exposicions, ha participat a “Sisters!” (The Showroom, Londres, 2011), “Production 3” (Lund Konsthall, Suècia, 2010), “Atlas” (Image-Mouvement – Centre d’Art Contemporain Genève, Suïssa, 2010) i “Be(com)ing Dutch” (Van Abbemuseum, els Països Baixos, 2008).
Åsa Cederqvist (Estocolm, 1975)
Artista visual i cineasta que treballa amb diversos materials per tal de modificar el sentit dels mateixos i crear noves plataformes per a la comunicació i transposar estructures de poder.
Ha participat en exposicions com “Excavation” (Wetterling Gallery, 2013), “Sideshow” (Tanz im August, Berlin 2012), “Swedish Conceptual Art” (Kalmar Konsmuseum, Suècia 2010), “Darker than Night” (Casino Metropolitano, Ciutat de Mèxic 2010), “Tell a friend” (Bonniers Konsthall, Estocolm 2008) i “Inside Out” (Tensta Konshall, Estocolm 2007).
Goldin + Senneby
Des del 2004, Simon Goldin i Jakob Senneby treballen junts en l’exploració de les construccions judicials, els sistemes econòmics i els límits de la política i l’art.
Han participat en exposicions com “Manifesta 9” (Gant, Bèlgica, 2012), “I dispense, divide, assign, keep, hold” (NAK, Aquisgrà, Alemanya, 2012), “The End of Money” (Witte de With, Rotterdam, 2011), 28a Biennal de São Paulo (Brasil, 2008) i “Headless” (The Power Plant, Toronto, 2008).
Carl Palm (1980)
Carl Palm investiga el significat dels objectes, de les situacions que tenen una càrrega psicològica i busca maneres de treballar en les quals l’esforç desemboqui en un lloc desconegut.
Ha participat en exposicions com “Cosmotopia” (BAC, Ginebra, 2012), “Disclosure – Exhibition as discourse as disco” (Dogsztar – Biennal d’Istanbul, 2011), “New Beginnings” (IASPIS, Estocolm, 2010), "The audience is the mother of self-invention" (Index Foundation of Contemporary Art, Estocolm, 2012) i "We Like A Hard Boiled Egg In The Morning But Don't Like To Be 6-8 Minuts Late" (Komplot, Brussel·les, 2012).
Lina Persson (Visby, 1978)
Lina Persson investiga a la frontera existent entre ciència, tecnologia i art contemporani, sense oblidar la poesia i el pensament.
Ha participat en exposicions com “Stone from Strange Mountain” (0047, Oslo, 2011), “100 years later” (The Reading Room, Bangkok, 2011) i “Another order” (Konsthall C, Estocolm, 2008).
Comissari
Martí Manen
Entrevistes
Sara Arrhenius, directora de Bonniers Konsthall
Catrin Lundqvist, comissària de Moderna Museet
Magdalena Malm, directora de Statenskonstrad
Lisa Rosendahl, directora de IASPIS
Katarina Sjögren, directora de Crystal Gallery
Enllaços
SÍNDROME ARTISTES
Petra Bauer
http://www.modernamuseet.se/en/Stockholm/Exhibitions/2010/The-Moderna-Exhibition-2010/Participating-artists1/Petra-Bauer/
Åsa Cederqvist
http://www.asacederqvist.com
Goldin + Senneby
http://www.goldinsenneby.com
Carl Palm
http://www.carlpalm.com
Lina Persson
http://www.linapersson.se
http://www.phys.uconn.edu/~mallett/Mallett2000.pdf
http://www.phys.uconn.edu/~mallett/Mallett2006.pdf
http://www.phys.uconn.edu/~mallett/Mallett2003.pdf
http://www.phys.uconn.edu/~mallett/main/aspikeleefilm.htm
http://www.decodedscience.com/doc-mallett-the-time-of-his-life/4431
SÍNDROME ENCONTRES
Åsa Cederqvist + Black Tulip + Juan Canela
http://artscoming.com/Articulo/una-conversacion-matinal/
Lina Persson + Marla Jacarilla
http://www.oficina36.com/2013/03/20/sindrome-encuentros-lina-persson-marla-jacarilla/
Carl Pam + Gabriel Pericàs
http://a-desk.org/highlights/Ceci-n-est-pas-une-chaise-una.html
SÍNDROME ENTREVISTES
Sara Arrhenius, directora de Bonniers Konsthall
http://vimeo.com/63229461
Catrin Lundqvist, comissària de Moderna Museet
http://vimeo.com/63229463
Magdalena Malm, directora de Statenskonstrad
http://vimeo.com/63229465
Lisa Rosendahl, directora de IASPIS
http://vimeo.com/63229464
Katarina Sjögren, directora de Crystal Gallery
http://vimeo.com/63229462
Col·laboradors