EL CENTRE D’ART LA CAPELLA PRESENTA NOVA TEMPORADA
El curs arrenca els dies 28, 29 i 30 de setembre amb les arts en viu de Carolina Olivares, Eduard Escoffet i el binomi format per Carolina Campos i Màrcia Lança.
- Enguany, Barcelona Producció reunirà el treball de Carmen de Ayora, Estel Boada, Carolina Campos, Ricardo Cárdenas, Jaume Clotet, Marta Echaves, Eduard Escoffet, Andrés Galeano, Iván Gómez, Núria Gómez Gabriel, Carolina Jiménez i Lorenzo Sandoval, Pau Magrané, Carolina Olivares, Diego Paonessa, Enrique Radigales, Mónica Rikić, Zaida Trallero i Julia Varela. Completen la proposta del centre les Escoles de context i els programes Concèntric i de Mediació.
- Escoles de context és un programa de formació per repensar el model d’institució, i està format per subprogrames estables dedicats a textualitat, veu, cultura LGTBIQ+, publicacions i aprenentatges institucionals, amb Alexandra Laudo, Marc Vives i Laia Estruch, Daniel Gasol, Enric Farrés Duran i Jara Rocha.
- La temporada expositiva s’iniciarà l’11 d’octubre amb les mostres individuals de Diego Paonessa, a l’Espai Capella, i de Jaume Clotet, a l’Espai Rampa. L’obertura d’aquest darrer espai ha permès duplicar la vida expositiva de l’equipament amb relació a les últimes convocatòries de Barcelona Producció.
La nova temporada de La Capella reivindica la seva dedicació a l’art emergent vinculat a la ciutat de Barcelona mantenint al centre de la seva programació Barcelona Producció, però aposta per repensar la seva funció dins l’ecosistema artístic de la ciutat amb l’obertura de tres programes complementaris que n’amplifiquen les línies de treball mitjançant la configuració de xarxes de complicitat, recursos de formació i propostes educatives. Escoles de context, Concèntric i Mediació són els tres programes autònoms i complementaris que tenen per repte afavorir una lectura rica i plural del context artístic de la ciutat i la voluntat de connectar amb audiències menys habituals a La Capella.
Així, la temporada 2022/2023 s’iniciarà a finals de setembre amb les arts en viu de la darrera convocatòria de Barcelona Producció: La Mondonga, de Carolina Olivares (28.09, 20 h); Utopia i esclavatge, d’Eduard Escoffet (29.09, 18, 19 i 20 h), i És només un dia, de Carolina Campos i Márcia Lança (30.09, de 16 a 00 h). Les primeres exposicions es podran veure a partir de l’11 d’octubre: Otra luz cegadora, de Diego Paonessa, a l’Espai Capella, i New Ywork, de Jaume Clotet, a l’Espai Rampa.
L’edició d’enguany de Barcelona Producció inclou com a principal novetat la incorporació d’un nou espai d’exhibició: l’Espai Rampa, que acollirà tres mostres individuals i una de comissariat, doblant les exposicions que es podran veure a La Capella en relació amb temporades anteriors. Així, a banda, de les mostres inicials de Diego Paonessa i Jaume Clotet, entre gener i juny de 2023 s’obriran les mostres individuals de Carmen de Ayora i Mònica Rikić a l’Espai Capella, i de Julia Varela i Iván Gómez a l’Espai Rampa. Finalment, es presentaran els projectes de comissariat de Núria Gómez Gabriel, a l’Espai Capella, i de Zaida Trallero, a l’Espai Rampa.
A banda de les performances de Carolina Olivares, Eduard Escoffet i Carolina Campos i Màrcia Lança, al llarg de la temporada es presentaran també els projectes no expositius de la programació: la publicació de Pau Magrané; les dues línies d’investigació (Marta Echaves i el binomi format per Carolina Jiménez i Lorenzo Sandoval); els dos projectes deslocalitzats (Ricardo Cárdenas i Estel Boada), i les dues propostes d’entorns digitals (Andrés Galeano i Enrique Radigales).
Pel que fa a la selecció de propostes, el jurat format per Pilar Cruz, Antònia Folguera, Daniel Gasol i Marc Vives, ha apostat per una lectura de l’emergència que no depèn de qüestions d’edat, sinó de moments professionals i vitals significatius dins la trajectòria dels i les artistes. Així, la configuració de les 18 propostes dibuixa un llistat intergeneracional en què conviuen perfils joves amb d’altres més consolidats però amb poca presència a la ciutat en els darrers anys, o fins i tot perfils de més edat que no han comptat amb un suport institucional sòlid en moments anteriors de trajectòria. Que tot això pugui passar a La Capella dona sentit a la feina contextual que el centre du a terme.
El conjunt de programació explora temàtiques centrades en les relacions entre art i tecnologia (Diego Paonessa, Mònica Rikić, Julia Varela, Andrés Galeano i Enrique Radigales); en qüestions de cos i performativitat expandida (Carolina Olivares, Carolina Campos i Màrcia Lança, Estel Boada i Jaume Clotet); en connexions entre les arts visuals i arts sonores (Carolina Jiménez i Lorenzo Sandoval i Pau Magrané); en pràctiques d’incidència política quant a subjecte, ciutat o memòria (Ricardo Cárdenas i Zaida Trallero), o en cosmogonies personals de caràcter fabulós i fantasmal (Carmen de Ayora i Núria Gómez Gabriel).
La darrera novetat amb relació a Barcelona Producció té a veure amb el tipus d’acompanyament als i les artistes. Les tutories individuals són substituïdes per un equip curatorial estable que té cura de tots els projectes i persones que formen part de Barcelona Producció, desenvolupant un procés de treball col·lectiu i coral. El canvi de plantejament genera una visió curatorial i grupal dels continguts, que es mostra sensible i porosa als lligams, afinitats i connexions entre propostes i persones. Tot això afavoreix una definició de Barcelona Producció llegida des de l’experiència compartida i la noció de comunitat.
Escoles de context
Escoles de context és un programa d’estudis que posa l’èmfasi en facilitar recursos formatius, línies d’investigació i espais de trobada a disposició de la comunitat artística de la ciutat. Així, l’objectiu de “fer context” mitjançant la pràctica es reformula com un dels eixos vertebradors de La Capella, donant peu a una sèrie de subprogrames estables dedicats a la performativitat de la veu, la textualitat, la cultura LGTBIQ+, la noció de llibreria i el mateix autoaprenentatge institucional.
Com a prova-pilot, Escoles de context inicia les seves dinàmiques el pròxim mes d’octubre, assajant temporalitats, ritmes i intensitats diverses que, a la vegada que posen sobre la taula certs atributs contextuals inherents a la pràctica artística emergent a Barcelona, possibiliten també una revisió i posada en crisi constant del model institucional, tant a escala d’infraestructura com humà, que defineix La Capella. Els grups d’estudi de les Escoles de context s’adrecen a la mateixa escena artística, establint dinàmiques de proximitat amb grups petits i regulars que només s’obriran al públic quan la situació ho requereixi.
El grup de persones que conformen Escoles de context són Enric Farrés Duran, Alexandra Laudo, Daniel Gasol, Marc Vives, Laia Estruch, Jara Rocha, i amb les següents línies d’investigació:
PUBLICACIONS - La llibreria de La Capella
A cura d’Enric Farrés Duran
La llibreria de la Capella és un projecte d’investigació, producció i aprenentatge col·lectiu al voltant de la possibilitat d’obrir una llibreria al Centre d’Art La Capella. El projecte es fa des del context i pel context i es basa en tres premisses: el llibre d’artista com una eina per la producció, distribució i intercanvi de continguts, la producció local de publicacions d’artista, i la capacitat de configurar el departament editorial de La Capella.
TEXTUALITAT - Branca, arrel, brot, tija
A cura d’Alexandra Laudo
Branca, arrel, brot, tija és un programa pràctic, teòric i poètic entorn el text, la paraula i l'escriptura en la pràctica artística i en les seves interseccions amb la curadoria i la literatura. El programa planteja la possibilitat de pensar en una escriptura i en una forma de relacionar-nos amb el text i amb la paraula que estigui imbuïda pels canvis estacionals, pels cicles de creixement, mort i renaixement que tenen lloc a la natura. Vol ser un curs que proposa formes de lectura, de producció textual i d’oralitat que no siguin indiferents a les transformacions naturals del món sensible.
VEU - Escola de veu
A cura de Laia Estruch i Marc Vives
L'Escola de veu és concebuda com un laboratori d’investigació dels fenòmens relacionats amb la veu dins de l’Art Contemporani. L’escola vol endinsar-se en el coneixement de la veu com a matèria prima, instrument, dispositiu i espai d’experimentació de propostes artístiques que investiguin les condicions aèries i les possibilitats emotives de la veu performativa. Les sessions alternen convidades locals, de l’estat espanyol i internacionals que imparteixen seminaris d’investigació teòrica, entrenament vocal o laboratoris a partir de la seva investigació pràctica.
CULTURA LGTBIQ+ - Transmaricabollo
A cura de Daniel Gasol
Transmaricabollo té l'objectiu de pensar com els activismes LGTBIQ+ han estat capitalitzats pel mercantilisme liberal en el seu afany per buscar nous consumidors i com els espais educatius hegemònics estableixen distància d'una realitat social estudiada des de l'etnografia i la sociologia. L'escola es formula amb persones no docents o acadèmiques, creant un espai d'aprenentatge comú i horitzontal, posant en crisi el sinònim entre dret i necessitat, l’heterosexualització del col·lectiu per a la seva legitimitat, així com la criminalització legislativa i social de cossos dissidents i altres realitat no normatives.
INFRA-INTRA-APRENENTATGES INSTITUCIONALS - Elefants dins l'habitació
A cura de Jara Rocha
La xarxa de dependències infraestructurals on succeeix el dia a dia de les estructures institucionals també és cultura, i defineix pràctiques artístiques. Aquesta escola es planteja com un espaitemps en què atendre les continuïtats i discontinuïtats, herències i prospeccions, latències i potències que configuren el context tècnic, burocràtic i semiòtico-material, i amb què els centres d'art es constitueixen. En sessions d'estudi intrainstitucional, conversant i documentant a partir de close-readings d'infraestructures, eines, protocols i literatura grisa, La Capella s'exposa a un procés de coneixement del medi en què existeix el centre d'art.
Concèntric
Seguint la senzilla metàfora de llençar una pedra a l’aigua i fixar-se en les anelles concèntriques que neixen al voltant de l’impacte, el programa Concèntric assaja un treball de col·laboració i xarxa per a posar especial atenció als radis d’acció en els que opera La Capella.
La primera anella és el Raval, la segona és Barcelona, la tercera el territori català, la quarta l’àmbit estatal, i la darrera és la de caràcter internacional. No obstant això, i conscients de la nostra condició contextual, l’anella més forta del programa té a veure amb Barcelona.
A més, Concèntric es defineix des d’una especial atenció a la iniciativa independent, i proposa una lectura de centre d’art barceloní amb voluntat d’acollida i amplificació de propostes que venen de fora i necessiten una lectura de context. En aquest sentit, La Capella obre línies de col·laboració i complicitat amb propostes independents que troben en el centre un espai de suport econòmic, logístic i humà.
Durant la temporada 2022-2023, la xarxa de Concèntric compta, com a col·laboracions estables, amb Homesession, Graf, Bar Project, Hamaca, Duae Collective, Penedès Marítim Residency, Teatron, Espai Nyam Nyam, A*Desk, Festival Panoràmic, Transductores i el festival de performance ARTefACTe.
El seu programa es basa en presentacions de treballs artístics, conferències, jornades de debat i tallers que normalment tenen lloc a l’Espai Finestres, el petit auditori-espai relacional amb què compta La Capella a la segona planta del centre. A més, Concèntric dona lloc a assajos expositius de durada curta que s’ubiquen en espais complementaris com són l’Espai Vestíbul (just a l’entrada del centre) o l’Espai Oficina, l’antiga oficina de La Capella reconvertida ara en petita sala d’exposicions.
Mediació
La mediació és un dels reptes de l’actual model de La Capella, i la nostra voluntat és créixer de manera progressiva, tot manifestant una manera pròpia de definir la mediació des del centre. Actualment, ens trobem encara en un moment de revisió, però amb una sèrie de programes i dinàmiques educatives sòlides que ens permeten dibuixar una base discursiva i processual.
El programa de mediació es proposa un doble objectiu. En primer lloc, establir vincles amb la comunitat educativa. En segon lloc, afavorir relacions de complicitat amb el nostre entorn immediat: el barri del Raval.
En relació amb la comunitat educativa, La Capella forma part del programa Apadrina, on aquest curs hem generat un augment d’escoles vinculades al centre. A hores d’ara, treballem amb cinc centres educatius tant de Primària com de Secundària, i això genera una dinàmica de treball compartit, amb sessions a les escoles i instituts i sessions a La Capella.
Per primer any, La Capella forma part del projecte municipal Espais C, una experiència de convivència d’un o una artista a una escola de primària, tot compartint la pràctica artística amb el dia a dia de l’escola i assajant models educatius experimentals i flexibles. En el nostre cas, iniciem col·laboració amb l’Escola Aldana. La mediadora Judit López s’encarrega dels Apadrina i del projecte d’Espai C.
A més, La Capella acull projectes educatius de ciutat dins el seu programa expositiu, com per exemple En Residència o el projecte Interfícies del col·lectiu de mediació Transductores.
Per acabar, disposem d’un programa de visites comentades a les exposicions, aquesta edició també amb els i les artistes, així com tallers i workshops adreçats a públic infantil i familiar.
Pel que fa al barri del Raval, La Capella manté una relació de complicitat amb Tot Raval, facilitant recursos i establint relacions amb associacions del barri. Participem també de manera activa en esdeveniments especialment singulars del barri, com el Festival Raval(s) que té lloc el mes de novembre. En l’edició d’enguany, La Capella organitza uns tallers de dibuix amb l’artista Tere Recarens.