Seminari  Gramsci
Seminari  Gramsci
Seminari  Gramsci
Seminari  Gramsci
Seminari  Gramsci
Seminari  Gramsci
Seminari  Gramsci
Seminari  Gramsci
Seminari  Gramsci
Seminari  Gramsci
Luis Guerra

Seminari  Gramsci

Del 30 d'octubre al 9 de desembre del 2012. Sala Gran. BCN Producció'12

Luis Guerra (Santiago de Xile, 1974) és artista visual, escriptor i teòric. Les seves obres exploren nocions esteticopolítiques situades en territoris inestables de nominalitat. A través d’una obra de caràcter performàtic, efímer i nòmada, intenta qüestionar les condicions de producció sociocultural, especialment constituint espais de crítica institucional i anomia. Dins d’aquest marc de visibilitat, investiga la potencialitat de procediments de sostracció i pèrdua que sustentin esdeveniments d’intersticialitat i reactualització. El 2012, ha estat artista resident a Errant Bodies (Berlín). Ha col·laborat amb el Journal of Aesthetics and Protest (Los Angeles) i actualment prepara la publicació del llibre Whispered Matter (2013).

Seminari de Gramsci és una obra processual, una instal·lació-performance-investigació basada en l’existència d’un relat oral sobre un fet que va succeir anteriorment: la realització d’un seminari sobre Gramsci (La anestética del ready-made) a càrrec del filòsof xilè Pablo Oyarzún a la dècada del 1980, durant la dictadura militar de Xile (1973-1989). A partir d’aquesta dada, el projecte opera com un re-enactment, una reactualització d’un esdeveniment, potser insignificant en termes fàctics, però carregat de capital simbòlic i polític en el context històric.

A l’obra que es presenta a La Capella el que ha estat una mera dada oral, que testimonia un fet aparentment ahistòric –és a dir, que ha succeït sense la traça d’un esdeveniment d’història–, es converteix en un espai de reconstitució d’escena per a una actualitat, la nostra, que no dista en els condicionants polítics, econòmics i socials d’aquella en què es va produir l’esdeveniment del seminari. En aquest sentit, Seminari de Gramsci també supleix l’emergència de la necessitat de tornar a vincular cultura, anàlisi, debat i reflexió en un període que es caracteritza per la inestabilitat i la crisi. 

Com afirma l’artista Carlos Altamirano1, igual que en el període de dictadura a Xile, avui, en i durant la crisi econòmica i política a Europa, sembla necessari i urgent que l’espai de l’art “presti” l’espai a allò polític per inventar una manera de parlar políticament sense parlar de política. Així es constitueix un espai d’al·legoria, com l’anomena Benjamin, i un espai de producció oral, folklòrica, com l’anomena Gramsci. Un espai on l’escissió política es constitueixi en la pròpia creació del que és cultural i sobre el teixit del sentit comú. L’obra és la re-realització mateixa del seminari i, alhora, l’exposició del seu context històric. És un esdeveniment conceptual que correspon materialment al mateix discurs gramscià.

En aquesta ocasió, el seminari es reinstal·la a l’espai públic, amb un funcionament reinstitucional, i facilita un desplegament reflexiu i crític. D’aquesta manera, l’espai d’exposició, sense perdre la seva condicionalitat estètica, es converteix d’espai de/per a la producció intel·lectual en “fàbrica d’idees”. El que es presenta a La Capella, o així que aquesta es posa en ús, és una maquinària social de producció d’oralitat, artesania i dissidència.

Seminari de Gramsci ha comptat amb la participació de: Pablo Oyarzún, Andrea Soto, Antonio Gómez, Pamela Desjardins, Verónica Lahitte, Valentín Roma, Lucía Egaña Rojas, Valentina Montero, Marcelo Expósito, Adriana Peláez, Juan Martín Solesio, Christelle Faucoulanche, Brandon LaBelle i Arturo Cariceo.

1 Filtraciones 1. Conversaciones sobre arte en Chile (de los 60’s a los 80’s). Editorial ARCIS / Editorial Cuarto Propio, p. 269-270.

 

Programa d'activitats

Divendres 9 de novembre, a les 18 h
Presentació Seminari Gramsci  
Luís Guerra 

Dimarts 13 de novembre, a les 17 h i 18 h
Projecció i ponència: Mi sexualidad es una creación artística 
Lucia Egaña 

Dijous 15 de novembre, a les 18 h
Ponència: Estéticas y Estrategias del Disenso en la relación Arte y Tecnología en Latinoamérica
Valentina Montero 

Divendres 16 de novembre, a les 17 h
Projecció Film: Marcelo Expósito, Primero de Mayo (La Ciudad Fábrica) 
Presentació Luís Guerra 

Divendres 16 de novembre, a les 18 h
Ponència: Mayday mayday l@s precari@s se rebelan - cual es la actualidad de la cultura de movimiento? 
Francesco Salvini  

Dimarts 20 de novembre, a les 18 h
Ponència: Pensar la actualidad del intelectual orgánico 
Andrea Soto Calderón i Antonio Gómez Villar 

Dimecres 21 de novembre, a les 18 h
Ponència: Cultura Popular, El Arte de no ser gobernados    
Luis Guerra

Dijous 22 denNovembre, a les 18 h
Debat: Last Words
Luis Guerra i Andrea Soto 

Divendres 23 de novembre, a les 18 h
Ponència: Las Cenizas de Gramsci, Pier Paolo Passolini y Antonio Gramsci
Valentin Roma

Dimarts 27 de novembre, a les 16 h
Performance: Sudamerican 
Pamela Desjardins i Verónica Lahitte

Dimecres 28 de novembre, a les 16 h
Performance: Sudamerican 
Pamela Desjardins i Verónica Lahitte

Entrada gratuïta. Aforament limitat

 

Enllaços

Seminari Gramsci - http://www.seminariogramsci.org/

 

Col·laboradors

El Periódico

Cafè Schilling

La Capella | Luis Guerra. Seminari de Gramsci
Contingut relacionat